Stare gry: Heroes of Might & Magic. Strategia, która podbiła świat
New World Computing w 1995 roku wydało grę, która okazała się początkiem porywającej serii fantasy. Tytuł Heroes of Might & Magic wciąż cieszy się ogromną popularnością, choć dotyczy to najbardziej trzeciej części. Początki nie były łatwe, ale odkrywanie i podbój świata Enroth wciąga na długie godziny!
Fabuła gry
W pierwszej części Heroes of Might & Magic jest tylko jedna kampania, która ma proste założenie. Czworo potężnych władców próbuje podbić Enroth, a do władzy może dojść tylko jeden z nich.
Rozgrywka każdą z dostępnych nacji różni się jedynie miejscem rozpoczęcia rozgrywki oraz doborem ostatnich misji. Każda z nich jest walką z innym władcą, co daje łącznie 3 wojny. Gracz nie toczy bitew przeciwko własnej nacji.
W kampanii Heroes of Might and Magic bierze udział czwórka władców:
– królowa Lamanda (Czarodziejka)
– lord Alamar (Czarnoksiężnik)
– lord Slayer (Barbarzyńca)
– lord Ironfist (Rycerz)
Zamki i bohaterowie
W pierwszej części jednej z najpopularniejszych gier RPG dostępne są jedynie cztery zamki oraz przypisani do nich bohaterowie. Każda z nacji charakteryzuje się innymi jednostkami możliwymi do rekrutacji. Gracz ma do wyboru:
– zamek Barbarzyńcy (gobliny, orkowie, wilki, ogry, trolle oraz cyklopy)
– zamek Czarodziejki (rusałki, krasnoludy, elfy, druidzi, jednorożce oraz feniksy)
– zamek Czarnoksiężnika (centaury, gargulce, gryfy, minotaury, hydry oraz smoki)
– zamek Rycerza (chłopi, łucznicy, pikinierzy, miecznicy, konni oraz paladyni)
Jak w każdej odsłonie gry Heroes of Might & Magic na mapie występują również jednostki neutralne: nomadzi, bandyci, dżiny i duchy. Jedynie tych ostatnich nie można zrekrutować. Pozyskanie pozostałych jednostek możliwe jest w odpowiednich lokacjach znajdujących się na mapie.
Stare dobre Heroes of Might & Magic
Magia w pierwszej części cyklu została opracowana w nieco inny sposób, niż rozwiązania dostępne w kolejnych odsłonach tytułu. Bohaterowie nie mają tutaj punktów magii (many), a zamiast tego ich możliwości magiczne zależne są od punktów wiedzy. Ilość możliwych zaklęć do rzucenia w trakcie pojedynczej bitwy odpowiada dokładnie ilości tych punktów. Odnowienie zapasu możliwe jest w gildii magów lub napotkanej na mapie kapliczce.
W kwestii zamków i bohaterów system jest taki sam jak w kolejnych częściach gry. Rozgrywka toczy się w trybie turowym, a gracze za pomocą swoich głównych postaci odkrywają mapę, prowadzą bitwy, zdobywają surowce, kopalnie oraz magiczne artefakty. Bohater nie bierze bezpośredniego udziału w walkach – może jedynie wspomagać swoje oddziały za pomocą magii.
Zamki mają niezmieniony system, który gracze dobrze znają. Rozbudowa siedziby umożliwia poznanie lepszych czarów, budowanie okrętów (o ile zamek znajduje się blisko wody) oraz rekrutowanie coraz silniejszych jednostek. Zapewnia też stały przypływ złota.
Bohater, który przez 7 tur pozostanie bez żadnego zamku odpada z rozgrywki.
Balans Heroes of Might & Magic
Pierwsze kroki serii nie były łatwe, a to można odkryć już podczas pierwszych tur rozgrywki. Siła niektórych stworzeń bywa zaskakująca, a bitwy są niezwykle wymagające. Początkowe jednostki rzadko wystarczą do spokojnego pokonania podstawowych przeciwników. Nawet jeśli armia zostanie wzmocniona o stworzenia z pierwszych tur, nadal ciężko będzie wyczyścić okolice zamku z najmniej wymagających potworów.
Klimat gry
Grafika jest wyjątkowo prosta, chociaż ma to swój urok. W połączeniu z nastrojową muzyką tworzy przyjemny klimat i sprawia, że gra potrafi być wciągająca. Całość z pewnością odstaje od swoich następców, ale Heroes of Might & Magic jest tytułem, który nawet pomimo upływu lat potrafi zachwycić.